21.10.02

Sisukas vastus

Abilinnapea Rein Lang

Austatud Härra Lang

Ma tänan Teid asjaliku vastuse eest mu küsimusele Vikerraadio reedeses otsesaates. Teie vastus oli linnapeakandidaatide omadest kõige sisukam. Ehkki ma Teiega igas kohas nõusse ei jää, arvestan ma seda väga, et erinevalt oma kolleegidest võtsite vaevaks asja sisu tõsiselt arutada selle asemel et loosungeid korrata.

Lgp Mart Ummelas paistis arvavat, et hinnang, mille järgi arengukavas ette nähtud 1,9 miljardit krooni piisab kõigest amorteeruvate sõidukite uuendamiseks ehk sisuliselt praeguse seisu külmutamiseks, oleks ainuüksi minu oma ja põhineks arusaamale Soome hinnatasemest. Nii see paraku pole. Selliselt avaldas oma arvamust Eesti Päevalehes Teie kolleeg, lgp Toivo Ninnas augustikuul seoses arengukava tutvustamisega. Et Edgar Savisaar siin kohal minu pähe eksimist ette heitis, näitab seda, et lgp härra linnapea ehk pole asjaga täiesti kursis.

Teil on selles osas õigus, et kindlasti pole mõtekas 1,9 miljardit pelgalt busside uuendamisele paigutada selleks et praegused liinid käigus hoida. Trammiliinide pikendamine on igapidi mõistlik, Lasnamäe kiirtrammist ja teistest rööbastele põhinevatest lahendustest rääkimatagi. Selles osas on see arengukava tõesti väga ühekülgne. See aga ei tähenda sugugi seda, et investeeringud ühistranspordile aastani 2010 võiksid väiksemad kui nimetatud summa olla, pigem vastupidi. Tasub ka seda arvesse võtta, et investeeringud ühistranspordile, iseäranis rööbastele, pole kasulikud mitte ainult linnaliiklusele vaid väga olulises osas ka säästvale arengule ja keskkonnale.

Pakusite kulutuste kokku hoidmist konkurentsi tekitamise teel. Selles pole põhimõteliselt viga, kuid ei saa konkurentsi kaudu väga olulises suurusjärgus kulutusi kärpida. Sõidukid ja kütus on igaühele enam vähem sama kallid. Tööjõu hinnas ka konkureerida ei saa, sest eestlasest bussijuhte on juba väga palju kõrgema palga järele Soome kolinud. Tunduvalt odavamalt saab transporditeenust pakuda ainult selline ettevõtja, kes oma konkurentsivõimet maksupettuse teel arendab.

Mainisite, et Teie arvates võiks eesmärgiks olla 50% ühistranspordi kulutustest linnaeelarvest katta. Praegusel hetkel on linnaeelarve osakaal 58%. Teie seisukoht tähendaks sisuliselt tunduvat piletihinna tõstmist, mis ei pruugi mõtekas olla, kui on eesmärgiks autoomanikke ühissõidukite peale meelitada. Praegune linnaeelarve ja piletitulude vahekord on umbkaudselt keskmisel põhjamaisel tasemel.

Tänan Teid väga mind Tallinna kodulehele kaasa rääkima kutsumast. Kuna ma linnaliiklusega seonduvat olen juba oma veebilehel korduvalt arutanud, antud arengukava kaasa arvatud, ei pea ma otstarbekaks hakata oma artikleid linna veebilehele üle kopieerima. Küll aga võiks sinna mu arengukava puudutavale loole viite paigutada, kui veebisaidi kodukord seda lubab.

Et Te mind lahkelt asja arutama kutsusite, pakun ma Teile vastu võimalust enda lehel MAAILM LARGO JÄRGI täpselt seda sama teha. Katsun seal peaaegu et igal tööpäeval mõnda huvitavat teemat arutada, kusjuures lugejal on võimalus registreerumise korral oma arvamus loo juurde paigutada. Oma veebilehel avaldasin augustikuul kohe pärast ühistranspordi arengukava tutvustamist artikli RAHVAS VAJAB ÜHISTRANSPORTI

Tänan Teid veel kord sisuka vastuse eest. Edastan koopia sellest kirjast Mart Ummelasele ning avaldan selle oma kirjavahetuse leheküljel http://larkomail.blogspot.com

Parimate soovidega

Larko