12.6.03

Osoitteenmuutos

Suomen Posti

Johtaja Anna-Maija Sorvoja


Kiitos kirjeestä


Arvoisa johtaja Sorvoja!


Kiitän Teitä 9.6.2003 päivätystä kirjeestänne (MUUTTOILMOITUKSEN VOI TEHDÄ KÄTEVÄMMIN NETISSÄ). Miksiköhän se tuli sekä sähköisesti että paperille tulostettuna ja kotiini jaettuna, vaikka olen nimenomaan Netpostin palveluasetuksissa ilmoittanut haluamani Suomen Posti Oyj:n lähetykset vain sähköisesti? Tarkoituksenani oli päästä mahdollisuuksien mukaan eroon paperipostista, mutta se ei näytä olevan Suomen Postin tarkoitus.

Kirjeessänne kerrotte määräaikaisesta osoitteenmuutoksesta ja postin jakelun keskeyttämisestä. Asia on minulle ajankohtainen, sillä talonyhtiömme remontin johdosta joudun pian muuttamaan väliaikaisesti evakkoon. En uskokaan, että kirjeenne tuli minulle sattumalta juuri nyt.

Kirjeenne mukaan yllä mainitut palvelut maksavat melkoisesti. Määräaikaisesta osoitteenmuutoksesta pyydätte 11 euroa kahdelta kuukaudelta ja 3 euroa 70 senttiä seuraavilta alkavilta kuukausilta. Arvioidun kolmen kuukauden evakoitumisen ajalta kustannus olisi siten 14 euroa 70 senttiä. Vastaavalta ajalta jakelun keskeytys maksaisi 11 euroa.

Remontin alta evakkoon muuttaminen ei ole mikään huvireissu vaan sula välttämättömyys. Pyytämänne hinta ei ole missään suhteessa kohtuullinen. Kustannusvastaavuudesta on tässä yhteydessä turha puhua, koska väliaikainen osoite sijaitsee samassa jakopiirissä naapuritalossa. Postin jälkeenlähettämistä ei siten todellisuudessa tapahdu, koska sen toimittaa perille sama jakaja kuin vakinaiseenkin osoitteeseen.

Ennenvanhaan Posti oli valtion viranomainen, ja sen palvelumaksut vahvistettiin viranomaispäätöksellä. Liikeyrityksenä palveluiden hinnoittelun pitäisi sopeutua kysynnän ja tarjonnan lakeihin. Teoriassa hinnoittelu on molemminpuolisen sopimisen kysymys. Täten palvelusta ei pitäisi voida saada korkeampaa hintaa kuin mitä toinen sopimuspuoli eli asiakkaanne suostuu maksamaan.

Käytännössä kysynnän ja tarjonnan laki ei toteudu, koska alalla puuttuu kilpailu. Käytätte siten hyväksenne asiallista monopoliasemaanne hinnoittelemalla palvelunne kohtuuttomalle tasolle. Minähän en voi järjestää postinsaantiani kilpailevan yrityksen kautta.

Määräävän markkina-aseman väärinkäyttö on kylläkin kriminalisoitu. On kuitenkin perin harvinaista, että siitä olisi langetettu rangaistuksia. Suomen Postin johtajana en kuitenkaan nukkuisi öitäni rauhallisesti.

Kirjeenne johdosta totean, että tarjoamanne palvelu pyytämällänne hinnalla on liian kallis. odotankin Teiltä uutta ja realistisempaa tarjousta. Informoinette siitä minun lisäkseni myös Kuluttajavirastoa ja Kilpailuvirastoa, joille lähetän tämän kirjeen tiedoksi ja toimenpiteitä varten.

Terveisin

Larko

Tiedoksi, tutkittavaksi ja toimenpiteitä varten:

Kilpailuvirasto

Kuluttajavirasto



Larko

osoitteenmuutospalveluiden hinnoittelu

Saimme oheisen asiakaspalautteenne koskien muuttopalveluitamme ja niiden hinnoittelua.

Aluksi pahoittelemme sitä, että saitte kirjeemme myös paperisena, vaikka sen oli tarkoitus tulla vain Netpostin kautta. Koska palautteestanne puuttui etunimenne ja osoitteenne, emme voi tutkia asiaa. Jos ilmoitatte yhteystietonne henkilötunnuksen kera kirjallisesti, voimme tutkia syyn kirjeenne tulostukseen.

Postin hinnoittelussa ovat seuraavat pääpiirteet:

1) Posti hinnoittelee tuotteensa jokaiselle asiakkaalle samansuuruiseksi, eli siten, että palvelu maksaa yhtä paljon, riippumatta siitä, mikä välimatka on postin kuljetettavana. Hinnoittelussamme noudatetaan Postitoimintalaissa mainittua yhtenäishinnoittelua. Pyrimme hinnoittelussamme asiakkaitamme tasa-arvoiseen kohteluun. Samalla kirjemaksulla posti jaetaan Hangosta Utsjoelle tai samaan taloyhtiöön eri huoneistoon. Sama pääperiaate on osoitteenmuutoksissa, osoitteenmuutoksen postit edelleenlähetetään samalla maksulla maamme eri puolille tai samaan taloon, asiakastarpeesta riippuen.

2) Posti osakeyhtiönä pyrkii kattamaan asiakkailta perittäviltä maksuilla kaikki toiminnasta aiheutuneet kulut. Postihan saa tulonsa vain asiakkailta tulevilla maksuilla. Postin edelleenlähettämismaksut ovat kuitenkin varsin edulliset, esim Ruotsissa vuoden vakinainen edelleenlähetys maksaa yli 25 euroa ja Iso-Britanniassa yli 30 euroa.

Tapauksessanne on mahdollisuus valita myös vakinainen muutto, jonka yhteydessä on kuukauden maksuton edelleenlähetys. Jos ilmoitatte yrityksiin uuden osoitteenne, edelleenlähettämistä ei välttämättä ole pakko valita. Vuoden edelleenlähettäminen maksaa päivässä n. 5 senttiä. Tapauksessanne meillä ei valitettavasti ole esittää erillistä tarjousta. Viittamme tässä hinnoitteluperiaatteisiimme.

Postilähetyksiä jakaa tällä hetkellä moni eri yritys, esim. pakettipalveluissa on valittavissa moniakin eri yrityksiä. On totta, että 1 ja 2 luokan kirjeitä jakaa vain Suomen Posti Oyj. Kuitenkin Suomessa jokainen halukas yritys, joka täyttää Viestintäviraston ehdot, voi halutessaan aloittaa myös näiden tuotteitten jakamisen.

Uusi hinnoittelumme käsitellään Viestintävirastossa aina ennen hintojen vahvistamista.

Terveisin

Hannu Uhlenius

Palvelusuunnittelija

Posti Osoitepalvelut

PL 7

00011 POSTI



osoitteenmuutospalveluiden hinnoittelu (jatkoa)

Olemme lähettäneet saamanne vastineen sähköisesti myös Kuluttaja- ja Kilpailuvirastoon.

Terveisin

Hannu Uhlenius



Larko

Päätös koskien Postin muuttoilmoituksen hinnoittelua

Olette toimittanut Kilpailuvirastoon 12.6.2003 päivätyn kirjeen. Kilpailuvirasto kiittää toimittamistanne tiedoista.

Kilpailuviraston tehtävänä on paneutua erityisesti kansantaloudellisesti merkittävimpien kilpailunrajoitusten ja niiden vahingollisten vaikutusten poistamiseen. Kilpailuvirasto on velvollinen suuntaamaan voimavaransa ensisijaisesti tällaisten tapausten käsittelyyn.

Toimittamienne tietojen perusteella esille ottamaanne tapausta ei voida
pitää kansantaloudellisesti merkittävänä kilpailunrajoituksena, eikä virastollamme toistaiseksi ole mahdollisuutta asian tarkempaan selvittämiseen.

Vaikka Kilpailuvirasto ei voi ryhtyä perusteellisesti selvittämään kaikkia sen tietoon saatettuja tapauksia, saamamme yhteydenotot ovat tärkeitä kilpailuolosuhteiden kartoittamisen ja tutkimustoiminnan tulevien painopisteiden suunnittelun kannalta.

Kilpailuvirasto pitää toimittamianne tietoja hyödyllisinä markkinoiden seurantaa ajatellen. Mikäli esille ottamanne asia, yhdessä muiden markkinoilta saatavien tietojen perusteella, saa aikaan nykyistä laajemmat kilpailua rajoittavat vaiku-tukset, Kilpailuvirasto voi ottaa asian uudelleen käsittelyyn.

Yhteydenotostanne kiittäen,

Mikael Liimatainen

Kilpailuvirasto