27.11.00

Kurssipalaute

helsinki.kamppi@mol.fi
kari.lepisto@amiedu.fi
jaska.sarlin@amiedu.fi

PASKA REISSU, MUTTA TULIPAHAN TEHTYÄ eli palautetta Amiedun tietokoneen ajokorttikurssista

En ole välittänyt täytellä eri modulien yhteydessä jaettuja palautelomakkeita, koska jo kurssin alussa totesin, että on parempi arvioida kurssia kokonaisuutena vasta sen loppuvaiheessa. Tuon loppuarvioinnin aika on nyt käsillä.

Kurssin kesto ja rakenne

Koska kurssi tähtää ajokorttikokeen eri modulien suorittamiseen, on luonnollista, että opetus on eriytetty kokeen mukaisiin moduleihin. Sen sijaan moduleille varattu aika (2-4 päivää lähiopetusta ja saman verran harjoittelupäiviä kutakin modulia kohden) on aivan liian pitkä. Kurssin kokonaiskestoksi tulee tällaisella mallilla 8 viikkoa. Asioita tiivistäen olisi kurssi ollut läpivietävissä 2-3 viikossa (1-2 päivää lähiopetusta modulin vaikeudesta riippuen ja 1 harjoittelupäivä/moduli).

Ongelmaksi esittämäni rakenteen suhteen muodostuu kuitenkin se seikka, että kurssille valitut oppilaat olivat lähtötasoltaan kovin erilaisia. Joukossa oli pitkän ATK-kokemuksen omaavia oppilaita, joista joillekin koko kurssi oli yksinomaan jo osatun kertaamista. Toisaalta osa oppilaista tutustui tietokoneeseen ensimmäistä kertaa elämässään tällä kurssilla. Ensinmainittu ryhmä pitkästyi, tuskastui ja turhautui, kun taas viimeksi mainitut olisivat ehkä kaivanneet perusteellisempaakin lähiopetusta (mahdollisesti itsenäisen harjoittelun kustannuksella).

Erikseen on mainittava, että jaksoissa Word 97 ja Access lähiopetus oli tasoltaan sen verran köykäistä, että niin monen työpäivän käyttäminen jaksoihin ei mitenkään ole perusteltavissa.

Kouluttajat

Jos oli oppilasaines kirjavaa, on kurssin opettajista sanottava aivan samaa. Eniten minua häiritsi opettajien suuri vaihtuvuus; välillä opettaja vaihtui jopa päivittäin. Kahden ensimmäisen työviikon aikana oli viisi (5) opettajaa. Kurssin opettajien kokonaismäärää en pysty nimeämään, koska sekosin laskuissani jossain seitsemännen tai kahdeksannen paikkeilla. Tuskin kuitenkaan erehdyn suuresti, jos väitän heitä olleen noin tusinan verran, mikä on tällaisella kurssilla aivan liian paljon - onhan moduleitakin vain seitsemän.

Sanomattakin on selvää, että tällaisen kouluttajien vaihtoruletin seurauksena opetuksen koordinointi kärsii. Opettajien mukana vaihtuivat luonnolisesti myös yksilölliset opetusmetodit ja painotukset, mikä ei ole omiaan edesauttamaan asian perillemenoa. Kaksi kouluttajaa saattoi opettaa samaa ohjelmaa aivan eri tavalla.

Ainoa kouluttaja, joka otti kurssista kokonaisvastuuta (jopa yli velvollisuutensa), oli Veli-Matti Pullinen, jonka kannustava ja lämminhenkinen suhtautuminen tehtäväänsä herätti arvostusta sekä aloittelijoiden että edistyneempien oppilaiden keskuudessa. Hän oivalsi oikein oppilasjoukon heterogeenisuudesta aiheutuvat ongelmat ja keskittyi tukemaan niitä oppilaita, joille se oli erityisen tärkeää (muitakaan toki unohtamatta).

Puhtain paperein tehtävästään suoriutui myös Antti Ylänen, joka persoonallisella tyylillään jaksoi vääntää rautalankaa.

Ulkoiset puitteet

Vaikka Taitotalo rakennuksena ei olekaan mikään arkkitehtuurin helmi, on se suunnittelultaan ja tilajaotukseltaan monimuotoiseen koulutuskäyttöön hyvin soveltuva. Jossain määrin syrjäinen sijainti aiheuttaa pientä harmia - onhan kurssilla oppilaita eri puolilta pääkaupunkiseutua. Myös työpaikkakeskittymän aiheuttamat liikenneruuhkat ovat kiusallisia. Nämä seikat huomioon ottaen pidän työajan alkamista kello 8.00 turhan aikaisena.

Taitotalon tietokonekanta on tasoltaan varsin kirjava. Omassa luokassamme on suhteellisen hyvät koneet, joilla esim Internet-yhteys toimii tyydyttävästi. Niinä päivinä, jolloin kurssi ns non stop -kokeiden takia evakuoitiin muualle, oli työskentely todella turhauttavaa. Evakkoluokassa käytössäni ollutta tietokonetta voisi verrata jalalla poljettavaan Singer-ompelukoneeseen. Myös avoimen oppimiskeskuksen tietokoneet ovat tasoltaan vaihtelevia.

Tietokoneverkon palomuurisuojaus on ylimitoitettu. Palomuuri aiheuttaa monessa asiassa perusteetonta haittaa ilman että vastaavaa hyötyä on nähtävissä. Erityisen sopimattomana pidän sitä, että palomuuri sotkeutuu sähköpostin käyttööni sekä häiritsee kotisivujeni päivittämistä ja esim vieraskirjani editoimista.

Oppimiskeskuksen ystävällinen ja avulias henkilökunta ansaitsee kiitokset, samoin kiinteistön huollosta ja siivouksesta vastaava henkilökunta.

Tarjolla olevat ravitsemuspalvelut ovat tyydyttävät. Olisin kuitenkin kaivannut jääkaappia omien eväiden säilyttämistä varten. En myöskään pidä täysin sopivana, että oppilailta on kielletty omatoiminen kahvinkeitto.

Kiusallinen asenneongelma

Joidenkin kouluttajien esiintymisestä ilmenee negatiivinen suhtautuminen työttömiä kohtaan, vaikka sitä pyritään vaihtelevalla menestyksellä peittelemään. Ensimmäisenä kurssipäivänä meidän annettiin ymmärtää, että rupusakin olisi syytä pysyä poissa tuottavampien asiakkaiden silmistä.

Lopuksi

Vaikka antamastani palautteesta voi vetää sellaisen johtopäätöksen, että en pidä ajokorttikurssin järjestämistä tämän muotoisena täysin tarkoitustaan vastaavana, en kuitenkaan kadu, että hakeuduin kurssille. Oppimiskeskuksen kirjaston ja Internetin avulla sentään opinkin yhtä ja toista. Ja olenhan sentään melkoisen kokemuksen verran rikkaampi. Mainioista kurssitovereistani kirjoitan jossain toisessa yhteydessä.

Markus Larkovirta
Amiedun tietokoneen ajokorttikurssin tällä viikolla lopettava (ja ilman ajokorttia jäävä) oppilas