26.4.01

Filatov vastaa

Ministeri vastaa Larkolle


Työministeri Tarja Filatov vastaa Larkon 27.11.2000 julkaisemaan kurssipalautteeseen Amiedun viime syksynä järjestämästä tietokoneen ajokorttikurssista, johon Larkokin osallistui. Larko toteaa ministeri Filatovin ohessa julkaistavan vastauksen johdosta, että se on toistaiseksi ainoa palaute Larkon palautteeseen. Larko lähetti kurssikritiikkinsä 27.11.2000 ministerin lisäksi Kampin työvoimatoimistoon sekä Amieduun Jaska Sarlinille ja Kari Lepistölle. Lisäksi Larko julkaisi kurssipalautteensa tässä nettilehdessä. Kampin työvoimatoimisto vastasi Larkolle lakoonisesti toimittaneensa Larkon kritiikin tiedoksi Amiedulle, jonne Larko siis oli sen jo aikaa sitten lähettänyt. Larko kiittää Tarja Filatovia asiallisesta vastauksesta ja jää odottamaan ministerin näkemyksen kiteytymistä käytännön toimenpiteiksi.


Hei Larko!


Kerroit viestissäsi 27.11.2000 pettyneesi työvoimakoulutuksena järjestettävän tietokoneen ajokorttikoulutuksen tasoon. Toteat, että kurssille oli valittulähtötasoltaan liian heterogeeninen opiskelijajoukko, jolloin pitkän atk-kokemuksen omaavat turhautuivat hitaaseen etenemiseen ja ensimmäistä kertaa tietokoneisiin tutustuvat olisivat tarvinneet perusteellisempaa ohjausta kuin mitä kurssilla tarjottiin.

Tämä ongelma on tullut esiin niin työvoimakoulutuksessa kuin omaehtoisessakin aikuiskoulutuksessa aikaisemminkin. Työvoimakoulutuksen osalta on lähdetty siitä, että puhdasta ajokorttikoulutusta on vähennetty ja pyritty hankkimaan enemmän erikoistaitoihin tähtäävää atk-koulutusta. Edelleen kuitenkin tarvetta myös perustaitojen opiskelulle on ja sen vuoksi myös käymänne kurssin kaltaisia koulutuksia edelleen hankitaan jonkin verran. Kurssin opiskelijavalintoihin on pyritty kiinnittämään entistä enemmän huomiota. Koska kuitenkin tavoitteena on, että mahdollisimman usein työvoimakoulutukseen hakeudutaan oma-aloitteisesti (jotta opiskelijoiden motivaatio olisi mahdollisimman hyvä), kursseille ei voida valita täysin identtisen lähtötason omaavia opiskelijoita, vaan valinnat tehdään hakuajan puitteissa hakemuksen jättäneiden joukosta. Tyypillisesti etenkin atk-koulutukseen hakijoita on suuri joukko ja hakijoiden tausta on hyvin kirjava. Kysymys on siis aina kompromisseista. Pyrkimyksenä toki on koota koulutuksen tavoitteiden kannalta mahdollisimman sopiva opiskelijaryhmä. Tämän vuoksi opiskelijavalinnoissa on suositeltu käytettäväksi myös tasotestejä sekä ulkopuolisia asiantuntijoita. Aina tämä ei kuitenkaan ole mahdollista.

Kiinnitit myös huomiota opetuksen toteutukseen. Hankkiessaan koulutusta työvoimaviranomaiset luonnollisesti pyrkivät kilpailutuksen kautta löytämään mahdollisimman laadukkaita koulutuksia ja kouluttajia. Jos koulutuksen aikana ilmenee, että koulutus ei vastaa opiskelijoiden tarpeita ja/tai hankintasopimusta, neuvotellaan kouluttajan kanssa tarvittavista muutoksista. Jotta tieto opetuksen puutteista tulee työvoimaviranomaisille, on ensiarvoisen tärkeää saada opiskelijoiden kurssipalautteita. Vain palautteiden kautta päästään kouluttajien kanssa keskustelemaan mahdollisista puutteista -
koskivat ne sitten itse opetusta, sen ulkoisia puitteita tai opettajien asenteita.

Olet tehnyt useita havaintoja koulutuksen järjestelyistä ja antamasi palaute
tuntuu selkeästi kehitysehdotukselta. Palautteen antaminen kurssin aikana koulutuksen järjestäjille voisi johtaa nopeimmin tulokseen. Olen ottanut sen huomioon kehityskeskusteluissa, joita olemme käyneet ns. Toinen aalto - työn yhteydessä nimenomaan koulutuksen kehittämiseksi.

Ystävällisin terveisin

työministeri Tarja Filatov